23 نوامبر 2023- فاز سوم یک کارآزمایی بالینی نشان داد که تجویز زودهنگام متفورمین در زنان مبتلا به دیابت بارداری (GDM) با مزایای قابل توجهی برای سلامت مادر و نوزاد بدون افزایش عوارض جانبی پری ناتال، همراه است.

با این حال، این مطالعه نشان داد که معرفی زودهنگام متفورمین نتوانست پیامد اولیه ی شروع انسولین یا افزایش قند خون ناشتا را در هفته 32 یا 38 در این جمعیت کاهش دهد. این یافته ها در نشست سالانهانجمن دیابت آمریکا(از 23 تا 26 ژوئن در سن دیگو) ارائه و متعاقباً در مجله دیابت منتشر شد.

با توجه به اینکه بهینه ترین رویکرد برای مدیریت دیابت باردارینامشخص است، دکتر Fidelma P. Dunne  و همکارانش از دانشگاه گالوی در ایرلند، در فاز سوم مطالعه ی EMERGE، بررسی نمودند که آیا تجویز متفورمین در هنگام تشخیص دیابت بارداری در کنار اصلاح سبک زندگی، بر مراقبت استاندارد (تغییر سبک زندگی به تنهایی) برتری دارد یا خیر.

 در فاز سوم مطالعه یEMERGE ، که یک کارآزمایی در دو گروه موازی بود، 535 زن مبتلا به دیابت بارداری به‌طور تصادفی بین سال‌های 2017 تا 2022 ، در گروه دریافت متفورمین به‌علاوه اصلاح سبک زندگی(268 نفر - شروع متفورمین قبل از هفته ی 28ام + 6 روز بارداری) یا گروه دارونما به همراه اصلاح سبک زندگی(267 نفر) قرار گرفتند. محققان اثربخشی 500 میلی گرم در روز متفورمین را که به 2500 میلی گرم تیتر شده بود، با دارونما مقایسه کردند. پیامد اولیه، ترکیبی از شروع انسولین یا قند خون ناشتای مساوی یا بیش از 5.1 میلی مول در لیتر، در هفته 32 یا 38 بارداری بود.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· تفاوت معنی داری در پیامد اولیه بین درمان های متفورمین و دارونما وجود نداشت(56.8%در مقابل 63.7%؛ RR=0.89).

· شروع انسولین در گروه متفورمین (38.4%) در مقایسه با گروه دارونما (51.1%) به طور قابل توجهی کمتر بود(RR=0.75).

· زنان تحت درمان با متفورمین در مقایسه زنان دریافت کننده ی دارونما، به کنترل بهتر قند خوندست یافتند (HbA1c  در هفته ی 38ام؛ 33.9 در مقابل 35 میلی مول در مول)و وزن کمتری بین زمان تصادفی سازی و زایمان به دست آوردند (0.8 کیلوگرم در مقابل 2.0 کیلوگرم)، همچنین احتمال تولد نوزادانی با وزن بیش از 4 کیلوگرم در گروه متفورمین کمتر از دارونما بود(7.6% در مقابل 14.8%).

· از نظر تولد نوزادانی با وزن کمتر از 2500 گرم (6.1% در مقابل 3.4%)؛ نوزادانی که نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه ی نوزادان داشتند(15.3% در مقابل 12.5%)؛ یا نوزادان نارس متولد شده با سن کمتر از 37 هفته (9.2% در مقابل 6.5%)، بین گروه متفورمین و دارونما تفاوت معنی داری وجود نداشت.

محققان نوشتند: این کارآزمایی مزایای مهمی را برای افزایش وزن مادر، کنترل قند خون مادر، و اندازه نوزاد از نظر بزرگ بودن برای سن حاملگی و ماکروزومی، بدون افزایش احتمال وزن پایین در هنگام تولد یا کوچک بودن برای سن حاملگی، نشان داد.

هیچ افزایشی در زایمان زودرس، زایمان خودبخودی یا یاتروژنیک (مشکلات ناشی از عوارض درمان)، و هیچ گونه عوارض دیگر نوزادی و مادری مشاهده نشد که پیامدهایی برای درمان دیابت بارداریدر کشورهایی که دریافت انسولین دشوار است یا مقرون به صرفه نیست، داشته باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/early-introduction-of-metformin-yields-maternal-and-neonatal-health-benefits-in-women-with-gestational-diabetes-120252